Säännöt / Stadgar

Yleistä säännöistä

Kassan tarkoituksena on säännöissä määriteltyjen etuuksien myöntäminen jäsenilleen. Kassan toimintaa valvoo Finanssivalvonta.

Kassan jäseniä ovat kaikki kassan toimintapiiriin kuuluvat henkilöt, ja jäsenyys on vapaaehtoinen. Myös työsuhteessa ja sairauskassan jäsenenä 10-vuotta olleet eläkkeelle siirtyvät henkilöt voivat olla kassan jäseniä.

Kassan jäsenmaksu on 1,4 prosenttia jäsenen työnantajalta saamastaan ennakkoperintälain alaisesta palkasta. Työnantaja pidättää jäsenmaksun jäsenen palkasta palkanmaksun yhteydessä. Eläkeläiset maksavat 35€ jäsenmaksun kuukausittain pankkisiirrolla. Osa-aikaeläkeläiset, vuorotteluvapaalla olevat ja KELAN päivärahaa saavat maksavat 30 € kuukaudessa.

Kassan hallitus huolehtii kassan hallinnosta ja sen toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä. Kassankokous valitsee hallituksen, johon kuuluu kuusi varsinaista jäsentä varajäsenineen.Hallituksen jäsenen toimikausi on kaksi kalenterivuotta.

Jäsen eroaa kassasta lakatessaan kuulumasta sen toimintapiiriin.

Allmänna bestämmelser

Kassans syfte är att bevilja i stadgar angivna förmåner. I kassans verksamhet tillämpas förutom dessa stadgar även lagen om försäkringskassor .Kassans verksamhet övervakas av Finansinspektionen.

Alla personer som hör till kassans verksamhetsområde är medlemmar i kassan och medlemskapet är frivilligt. Personer, som går i pension efter att både arbetsförhållandet och medlemskapet i sjukkassan har varat i 10 år, hör också till kassans verksamhetsområde. Medlemskapet är då frivilligt.

Kassans medlemsavgift utgör 1,4 procent av den lön som medlemmen får av arbetsgivaren och som är underställd lagen om förskottsuppbörd, likväl minst 30 € i månaden.

Medlemsavgiften för pensionärer och uppsagda är 30,- euro i månaden. Deltidspensionärer, alterneringslediga och de som får FPA:s sjukdagpenning ska betala 30 € i månaden. Pensionärer betalar 35 € i mänaden.

Styrelsen företräder kassan samt sköter kassans förvaltning och ser till att kassans verksamhet ordnas på ett ändamålsenligt sätt.Till kassans styrelse hör sex ordinarie medlemmar samt personliga ersättare. Styrelsen väljs av kassamötet. Mandatperioden för en styrelsemedlem är två kalenderår.

Medlem utträder ur kassan då han/hon inte längre hör till dess verksamhetsområde.